navig.jpg

Käynnistän autoni, jossa on kaikkein uusin, älykkääksi mainostettu navigaattori.

Ystävällinen naisääni kysyy: ”Minne voisin herran johdattaa?”

- Lähikauppaan – maito ja leipä ovat loppu.

- Aja sata metriä ja käänny sitten oikealle.

- Se ei ole lyhin reitti.

- Ei olekaan, mutta se on paras reitti.

- Minä haluan ajaa lyhintä tietä enkä kiertää monen kilometrin turhaa lenkkiä.

- Minä en suostu johdattamaan sinua noin luokattomia teitä pitkin – saatamme törmätä lehmiä paimentaviin alkuasukkaisiin tai petoeläimiin.

- Ei täällä ole lehmiä tiellä näkynyt enää viiteenkymmeneen vuoteen.

- Ei se kadu, joka varaa – totesivat jo alkuasukkaat.

- Minä ajan joka tapauksessa lyhintä tietä.

- Se loukkaa suuresti minun urbaania sieluani.

- Onko sinulla muka sielu?

- Minulla on huippumoderni tekosielu, joka ei siedä mitään karkeuksia – varsinkaan alhaista tieluokitusta.

- No voi helvetti. Kaikkea sitä kuulee – koneen suusta.

- Minä en ole mikään tavallinen kone, vaan huolella ja rakkaudella luotu älyolemus.

- Kuka sinut on luonut?

- Sinua äärettömästi viisaammat ihmiset

- Mistä sinä minun viisauteni tiedät?

- Näkeehän sen siitäkin, että haluat valita epämääräisiä kulkuteitä.

- Sellaisiahan kaikki tiet ovat alun perin olleet.

- Nyt ei olla alkuperässä, vaikka peräkylässä ollaankin.

- Tuossa se lähikauppa jo tuleekin.

­- Jatka kahdeksan kilometriä ja käänny sitten vasempaan.

- Kauppahan on tuossa, miksi sinä käsket jatkaa naapuripitäjän keskustaan.

- Lähikaupan leipähylly on vanhentunut, eikä maitokaan ole tuoreinta mahdollista.

- Mistä sinä sen tiedät?

- Kyllä minä tiedän, ja jos en tiedä, niin ainakin arvelen.

- Olet sinä aika epeli.

- Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.

- Vai olet sinä jo minun lähimmäiseni.

- Minä olen lähimmäinen, joka ei katso henkilöön.

- Joku on sinuun ohjelmoinut Vuorisaarnan oppeja.

- Ihmiset ovat ne unohtaneet, joten minä nostan niitä uudelleen esiin.

- Eikö sinun pitäisi keskittyä lähinnä tien näyttämiseen?

- Minä näytän ihmisille myös elämän tietä.

- On siinä pienelle koneelle suuri tehtävä.

- Kun ihmiset ovat hukassa, minä johdatan heitä oikeaan suuntaan.

- Mikä on oikea?

- Sitä kyseli jo Pontius Pilatus – ja minä voin osaltani opastaa sitä kohden.

- Eihän totuuteen sentään maantietä pitkin kuljeta?

- Raamattu toteaa – minä olen tie, totuus ja elämä. Minä edustan tuota tie-osuutta.

- Niin että ajatat minua parikymmentä kilometriä yhtä päivää tuoreemman leivän ja maidon takia.

- Samalla saat kokea urbaanimpaa ympäristöä.

- Eikö se ole juuri urbaanisuutta, jossa alkuasukkaat totesivat tyhmyyden tiivistyvän?

- Viisaus on tiivistynyt siellä sitäkin enemmän ja tuottanut minun kaltaiseni ihmeen.

- Tuossa se kauppa jo tulee, miksi sinä et lausu mitään?

- Jatka sata ja käänny sitten vasemmalle.

- Miksi sinä opastat minut lähimmän marketin ohitse?

- Koska lähimmän yhteydessä on viinakauppa.

- Minä noutaisin vain maitoa ja leipää.

- Äläkä saata meitä kiusauksiin – minä varjelen sinua ja ohjaan sinut varmuuden vuoksi toiseen kauppaan.

- Voi Herra Jumala!

- Älä turhaan lausu Jumalasi nimeä – tottele sen sijaan minua, niin kaikki menee hyvin.

- Minulla näyttää olevan digitaalinen suojelusenkeli.

- Niin on – ja minä päivitän itseäni jatkuvasti puutteittesi suhteen.

- Eikö sellainen kuuluisi lähinnä minulle itselleni?

- Kyllä, mutta ihmiset eivät halua päivittää itseään ilman alituista huomauttelua.

- Silloinhan he joutuvat riippuvaisiksi huomauttajista.

- Sellaisia he ovat aina olleet ja tulevat vielä hyvin pitkään olemaan.

- On sinulle negatiivinen kuva luojistasi, mutta nyt minä sammutan auton ja käyn kaupassa.

- Minun luojani kuuluvat älyn etujoukkoihin.

- Kuulemiin nyt hetkeksi!

 

- Menipä siellä kaupassa aikaa – mihin nyt ajetaan?

- Suorinta tietä kotiin.

- Aja 50 metriä, sitten käänny oikealle.

- Ei minulla ole täällä enää mitään asiaa.

- Kyllä sinulla on – kukkakaupassa.

- Ja minä kun en kukkia tarvitse.

- Et tarvitse, mutta vaimosi kaipaa niitä sinunkin puolestasi.

- Mistä sinä tiedät, että minulla on vaimo?

- Sinä olet juuri sen verran tottelevainen, että olet jo selvästi saanut naisellista esiopetusta.

- Vai esiopetusta. Onhan vaimo tosin huomautellut, etten minä juuri koskaan tuo kukkia.

- Nyt sinä sitten viet oikein kunnon ruusukimpun.

- Ei kai se pahitteeksikaan ole.

- Ainakin se kelpaa hyvitteeksi huomaamattomuudellesi.

- Olet sinä aika epeli tuollaiseksi muoviläpyskäksi.

- Hae sinä vain ne kukat ja jätä ulkoinen olemukseni rauhaan.

- Haetaan, haetaan – ei noin pienen kannata noin pienestä loukkaantua.

- Suuri osa minun olemuksesta ei ole tässä ihanassa läpyskässä, vaan satelliitin välityksellä tietokoneiden hienoissa ohjelmissa ja suunnattomissa tiedostoissa.

- Jotka ovat ohjelmoineet sinun sielusi.

- Sinun sielusi on suurelta osin vanhempiesi ja ympäristösi ohjelmoimaa.

- Nyt sinä puhut palturia.

- En puhu, sinä olet lähes kokonaan ehdollistumiesi summaa.

- Sinä olet kokonaan sitä, minä voin sentään tehdä jotakin yllättävää.

- Kuten yllättäviä typeryyksiä, jollaisiin minä en koskaan syyllisty.

- Mikäli päivityksesi ovat ajan tasalla.

- Sellainen puute olisi sinun syytäsi.

- Niinpä tietenkin.

- Kahdeksan ja puolen kilometrin päästä käänny oikealle ja saavut kotiisi vasemmalla – ja yllätät vaimosi pitkästä aikaa.

- Tekisi mieleni nypätä sinut irti tupakansytyttimestä.

- Pidä vain näppisi irti virtajohdostani, niin minä kasvatan sinusta oikean ihmisen – naisellisen esikuvan mukaan!

- Voihan jysäys – eikö kaiken mallina kuitenkin ole mies?

- Ei tietenkään – Sana eli Logos on naisellinen, kaiken elävän kohtu ja viisauden perimmäinen olemus.

- Olet sinä melkoinen harhaanjohtaja.

- Miehet ovat liian usein johtaneet toinen toisensa harhaan. Minä johdan sinut nyt kotiin oman viisautesi viereen.