saara_aalto_inline_3.jpg

Ensimmäisen Mooseksen kirjan 18. luvussa Aabrahamin puoliso Saara nauroi ajatellen: ”Synnyttäisinkö minä todella, minä, joka olen näin vanha?”

Suomalainen Saara Aalto voisi todeta iloiten: ”Voittaisinko minä todella, minä, joka olen Suomessa usein häviäjäksi luokiteltu?”

Saara Aalto on osoittanut todeksi sen, että sisu alkaa siitä, missä sinnikkyys loppuu. Aina voi pyrkiä voittamaan ja ylittämään itsensä.

***

Samaa henkeä – tai pikemminkin mielen laatua – vaaditaan tietojen ja taitojen lisäksi myös ihmisyyden vaikeimmassa kilvoittelussa – pyrkimyksessä voittaa oma ehdollistunut inhimillisyys ja saavuttaa (Paavalin sanoin) lopulta ”vanhurskauden seppele.”

X-factorissa näytökset tapahtuvat ihmisten ja inhimillisten tuomarien edessä. Itsensä voittamisen kenttä ja näyttämö ei ole edes Suurkirkon edessä, vaan oman sielun syvyyksissä, josta kaikki ehdollistuneen mielen luomukset pitäisi lakaista pois.

Siinä on kyseessä hyvin pitkään kestävä joulusiivous, joka joulun toteutumisen lähestyessä tapahtuu täydellisen pimeyden vallitessa: että todellinen valo tulisi selkeästi havaituksi ja vastaanottavuus sille koetelluksi.